Bağışıklığı güçlendirmenin 7 yolu

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,338
0
1
Yeni virüslerin ve bakterilerin ortaya çıkmasının tüm tehdit olduğu konusunda kuşku yok. İçinde bulunduğumuz bu salgın günlerinde, kuvvetli bir bağışıklık sistemini muhafazanın kıymetini her zamankinden daha fazla anladık.

Bir enfeksiyona yahut hastalığa yakalanmanın zorluğu yahut kolaylığı, direkt bağışıklık sistemimizin durumuna bağlıdır. Pekala, bağışıklık artırılabilir mi? Karşılık: Evet!

Bağışıklık, bedenimizin sahip olduğu makul bir savunma sistemidir. Beden bir şeyi kendisine ilişkin olarak tanımadığında, diyabet, multipl skleroz, alerjiler üzere otoimmün hastalıklar ortaya çıkar. Sorun, hem dış etkenlerle (güneş, kirlilik, virüsler, bakteriler ve öbür antijenler) tıpkı vakitte iç etkenlerle tetiklenebilir.


BAĞIŞIKLIK TİPLERİ

Bedenimizin, bizi enfeksiyonlardan ve başka tehditlerden korumak için artırılabilecek çeşitli bağışıklık tipleri vardır. Bağışıklık sistemimiz bizi hem dış tıpkı vakitte iç her türlü tehdide karşı koruyan farklı savunma sınırlarına sahiptir.

Pasif Bağışıklık

Pasif bağışıklık, fetal etaptan hayatın birinci aylarına kadar her birimizde bulunan bağışıklıktır. Plasentayı geçen tek şey olan IGG İmmünoglobulinleri aracılığıyla bize annemizden geçer. Ve hayatın birinci aylarında korunur. Emzirme periyodunda kendi savunmamızı oluşturmaya başlayana kadar bu çeşit bağışıklık devam eder.

Faal Bağışıklık

Bu cins bağışıklık, her türlü dış saldırganlığı ortadan kaldırmak için iki cins pürüzle devreye girer: Doğuştan gelen ve adaptif.

Bedenimiz bir tıp bağışıklığın patojenlere saldırmak için kâfi olmadığını algılarsa, otomatik olarak bir ötekini aktifleştirir. Evvel bir bağışıklık çeşidi reaksiyon verir ve bu yetmezse başkası devreye girer. Hedef, yabancı maddeyi mümkün olan en az gayretle ortadan kaldırmaktır.

Doğuştan Faal Bağışıklık (Doğal Bağışıklık)

Birinci devreye giren, mesela deri, mukus, öksürük ve gözyaşından oluşan doğuştan gelen bağışıklıktır. Bu savunma hücreleri, savaşa daha fazla ‘asker’ göndermek için başka hücrelere sinyalleri göndermekten sorumludur. Bu savaşta, bölgede bir iltihap olduğunu fark edebilirsiniz.

Adaptif Etkin Bağışıklık

Bu birinci tabur kâfi şayet olmazsa, ikinci savunma çizgisi devreye girecektir: Adaptif yahut kazanılmış bağışıklık.

Bu savunma sistemi, ömrümüz boyunca patojenlere maruz kalmamız kararında gelişir ve kendi kendini düzenler. Enfeksiyona karşı hareket eden hücreler, tekrar enfekte olursak patojeni hemen tanır ve ortadan kaldırıldığında, savunma üretmeyi durdurur. Bağışıklığı artırmak için ne kadar epey çalışırsak, bedenimiz virüslere ve bakterilere karşı savaşta o kadar âlâ performans gösterecektir.


BAĞIŞIKLIK NASIL DEVREYE GİRİYOR?

Virüs, bakteri, mantar, toksin yahut rastgele bir patojen bedenimize girdiğinde birinci vakit içinderda deri ve mukoz membranlar devreye girer ve doğuştan gelen bağışıklık yardımıyla reaksiyon verir.

Şayet patojen bu birinci bariyeri geçmeyi başarırsa, adaptif bağışıklığımız, büyük ölçüde IGM antikoru, İmmünoglobulin G, İmmünoglobulin A, İmmünoglobulin E İmmünoglobulinler D ve B lenfositlerinin (bir tıp beyaz kan hücresi) üretimi yoluyla müdahale eder.

Bunlar, patojene yapışarak onu engellemek ve onu yok etmek için kana salınır. Ve ayrıyeten hafıza üretirler. Enfeksiyonun olduğu dokularda kalırlar, bu biçimdece bu antijenle yeniden temas edersek, bağışıklık reaksiyonu hayli daha süratli olur.

Bize bulaşan şey kendi hücrelerimizde yaşayan bir patojen olduğunda (bazıları hücreler ortasında fazlaca süratli bir biçimde bulunur ve çoğalır, hücre içi virüsler olarak bilinirler ve uçuk üzere yavaşça enfeksiyonlardan, grip, AIDS yahut hepatit üzere önemli enfeksiyonlara kadar her şeye niye olabilirler) öbür lenfosit çeşitlerinin üretimi devreye girer: T lenfositleri, sitotoksik T lenfositleri ve T Helper lenfositleri.

Kimileri bağışıklık hücrelerini aktive etmek için haberci sitokinleri salgılamaktan sorumludur ve öbürleri patojeni yok etmeye çalışır.

Tüm bu karmaşık savunma sistemi, bedenimiz garip bir şeyin bizi istila ettiğini yahut bunu yapmaya niyetlendiğini algıladığı anda devreye girer. özetlemek gerekirsesı, kusursuz bir savunma sistemine sahip olmaktan daha fazlasıyız.


BAĞIŞIKLIK NASIL KAZANILIR?

Bağışıklığı doğal yollarla elde etmenin iki yolu vardır: Aşılar yoluyla yahut hastalığı geçirerek.

Aşılar

Bellek B hücresi (B lenfositleri) aşılar yoluyla üretilir. Bunlar, kelam konusu patojenle temas edersek, bedenin antikorlar ve uygun savunmalar üretmesini, bu biçimdece hastalığı tekrar geçirmememizi yahut önemli sonuçları olmamasını sağlar.

Hastalık

Halihazırda bir hastalığımız olduğunda (grip, koronavirüs), üstte belirtildiğı üzere hareket eden bellek lenfositleri üretiriz.

Sürü bağışıklığı nasıl elde edilir?

Şu anda sürü bağışıklığı oluşturma niyetiyle bir koronavirüs aşı kampanyasının ortasındayız. Sürü bağışıklığı, bulaşıcı bir hastalığa karşı bağışık olan biroldukca beşerden oluşur. Bu da lakin aşılama ile sağlanabilir. 10 kişilik bir topluluk ortasında 7 ila 9 kişi enfeksiyona karşı bağışıklık kazandıysa, tüm toplum korunur.

Sürü bağışıklığının en büyük avantajı, bir güvenlik duvarı bakılırsavi görmesi, hastalığın öteki insanlara yayılmasını yavaşlatması yahut engellemesidir.


BAĞIŞIKLIĞI GÜÇLENDİRMENİN 7 YOLU

Bağışıklığımızı güçlendirmek ve bedenimizi etkileyebilecek tüm bu dış ve iç etkenlere karşı daha kuvvetli bir biçimde uğraş etmek mümkündür.

İşte bağışıklığı güçlendirmenin 7 yolu:

Düzgün Beslenin

Hipokrat, “Yedikleriniz ilacınız olsun” demiş. Bu manada bağışıklık sistemimiz için en düzgün ilaç bol bol meyve, zerzevat tüketmektir. Bilhassa kırmızı biber, sarımsak, soğan, pırasa, zencefil, kırmızı meyveler, turunçgiller (limon, portakal, greyfurt, mandalina, kivi), nar, karpuz, papaya, brokoli ve tüm koyu yeşil yapraklı sebzeler ve mantar tüketilmelidir.

Ayrıyeten omega 3 yağ asitleri açısından varlıklı yağlı balıklar (somon, ton balığı, uskumru), kabuklu deniz eserleri, kepekli tahıllar, susam, keten, ayçiçeği ve kabak çekirdeği üzere tohumlar ve kuru yemişler ve tavuk yahut hindi üzere beyaz etler de tüketilmelidir.

Diyet bağışıklığı artırmada temel bir rol oynar. İltihaplanmayı tetikleyebilecek kırmızı et, işlenmiş besinler ve kızarmış besinlerin tüketimini sınırlamak gerekir. Alkol, tütün, şeker, çok işlenmiş besinler ve trans yağlardan kaçının.

Kâfi Su İçin

Özel Vitamin ve Minerallerin Farkında Olun


Sağlıklı ve istikrarlı bir diyet ile besin desteklerine gerek kalmadan tüm vitamin ve mineralleri alabilirsiniz. Bunlar bağışıklığı artırmaya en uygun olanlardır:

A Vitamini: Mukoza zarlarını korur ve bağışıklık sisteminin uyarılmasına yardımcı olur.

B Kümesi Vitaminleri: Bilhassa B3, B6 ve B9 antikor üretmek, bağışıklık sisteminin yaşlanmasını yavaşlatmak ve mukoza zarlarını güçlendirmek için gereklidir.

C Vitamini: Anti-inflamatuar (iltihap önleyici) tesiri de olan, bağışıklık sistemini geliştiren ve kolajen sentezlemek ve cilt bariyerini güçlendirmek için gerekli olan bir antioksidan vitamindir. Ayrıyeten, bağışıklık sisteminin enfeksiyonlarla savaşmasına yardımcı olan doğal bir antiviral husus olan interferon üretimini arttırır.

D Vitamini: Enfeksiyonlarla savaşan T lenfosit aktivasyonu üretir. İltihabı azaltır ve doğuştan gelen bağışıklığın aktivasyonunu takviyeler.

E Vitamini: Hücre duvarlarını güçlendiren ve iltihabı azaltan bir antioksidan vitamindir.

Selenyum: Bağışıklık sistemine sinyal göndermek için salınan proteinler olan sitokinlerin üretiminde rol oynayan kuvvetli bir antioksidandır, bu biçimdece bağışıklık sistemi tam kapasite çalışmaya başlar. Bağışıklığı artırmak için şahanedir. Ayrıyeten antioksidan özelliklere sahiptir.

Demir: Bu mineral, bedenin istilacılara karşı tesirli bir bağışıklık yansısına sahip olması için gereklidir. Eksikliği, daha düşük lenfosit sayısına sahip olmamıza yol açar, cilt savunma aktifliğini kaybeder ve hür radikallerin varlığını artırır.

Omega 3: Omega 3’ün ortasında bulunan yağ asitleri DHA ve EPA, iltihabı azaltır ve enfeksiyon geçirdikten daha sonra güzelleşmeyi hızlandırır. Ayrıyeten omega 3 genel bir iltihap önleyicidir.

Koenzim Q10: bununla birlikte kuvvetli bir antioksidan, kardiyovasküler hami (hastalık daha sonrası kalbin güzelleşmesini iyileştirir) ve bağışıklık artırıcıdır. Ayrıyeten dokuların oksijenlenmesini ve direncini artırarak, yorgunluğu azaltır.

Bağırsaklarınızı Sağlıklı Tutun

Bağışıklık hücrelerinin yüzde 80’i bağırsaklarda bulunur. Bağırsak mikrobiyotasının istikrarı, tüm hücrelerimizin kâfi reaksiyon vermesine, sindirimi uygun yapmasına, kabızlığı önlemesine, demir, kalsiyum ve magnezyum emilimini destekleyen B ve K vitaminlerini sentezlemesine yardımcı olur. Bağırsak mikrobiyotasındaki bir dengesizlik çölyak hastalığına yahut iltihabi bağırsak hastalıklarına niye olabilir.

Bağırsakların düzgün çalışması, sadece bağışıklığı arttırmaya değil, hem de bağışıklık sisteminin hakikat çalışmasına da imkan tanır. Meyveler, sebzeler, baklagiller, kuruyemişler ve tam tahıllar bol bol lif sağlar ve bağırsaklarımızdaki düzgün bakterileri besler.

Ayrıyeten yoğurt, kefir, lahana turşusu, kimchi, elma sirkesi, turşu, zeytin ve bitter çikolata üzere probiyotiklerin tüketimi bağışıklığı güçlendirir, uygun mikroorganizmaların gelişmenini dayanaklar.

Antrenman Yapın

Tertipli bir fizikî antrenman, hayat biçiminiz ortasında kesinlikle yer almalıdır. Yürüyüş, her insanın yapabileceği aerobik bir fizikî aktivitedir. Günde 30 dakika yapmak kâfi olacaktır. En kıymetli şey, epey ağır yahut uzun müddetli fizikî antrenman yapmaktan kaçınmaktır, zira bunun tam aksisi bir tesiri vardır: Savunmayı azaltan gerilim hormonlarının (kortizol ve katekolaminler) salınımına yol açar.

Gerilimden Kaçının

Hayvanlarda ve insanlarda gerçekleştirilen ve gerilimli olduğumuzda bağışıklık sisteminin işleyişini azaltan yahut baskılayan yüksek düzeylerde glukokortikoidler ve katekolaminler ürettiğimizi gösteren deher neysel çalışmalar vardır.

Ayrıyeten gerilim, tedavi mühletinin uzamasına yahut daha fazla nüks yaşamamıza niye olabilir. Bu niçinle, bizi gerilime sokan şeylerden kaçınmak en güzelidir. Pekala nasıl? Şuurlu nefes alma, farkındalık, açık hava idmanları yahut çeşitli terapiler üzere sıhhatimizi güzelleştiren aktivitelerle.

Gereğince Uyuyun

Dinlenme eksikliği gerilim, artırır ve tamirat ve düzgünleşme düzeneği kötüleşir. Ülkü olan kâfi ve kaliteli dinlenmektir. Yani, bir uykunun onarıcı olması için günde en az 7 ila 9 saat sürmesi gerekir. Saat 23:00 ile 03:00 ortası beden için en uygunlaştırıcı saatler olduğundan, çalışma saatlerinizi nizamlı tutmalı ve fazlaca geç yatmamalısınız. Bu mühlet zarfında, bizi enfeksiyon ve iltihaplanmadan koruyan sitokinler salınır.