Beyaz unun sıhhate ziyanları

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,338
0
1
Rafine un olarak da isimlendirilen beyaz un, tahılların endüstriyel olarak işlenmesinden elde edilen ve günlük tüketilen besinlerin birçoklarının bir modülü olan bir eserdir. Beşerler sıhhatlerini ve diyetlerini düzgünleştirmek için bir diyetisyene başvurduklarında, birinci teklif her vakit diyetteki beyaz un ölçüsünü azaltmaktır.

Bu tavsiyenin birkaç sebebi vardır. Rafine un tüketmek yalnızca kilo alımına niye olmaz. Bu besinin önerilen günlük alımını aşmak genel sıhhati farklı hallerde tesirler.

Beyaz un imalinde endüstriyel işlemede taneleri oluşturan parçacıklar daha ince hale getirilir ve başta lif kaybı olmak üzere besin kalitesi büyük ölçüde düşer.

Lif, sindirimi en uzun süren makro besindir ve daha uzun bir tokluk hissi verir. Sürece sırasında kaybedildiğinde, sindirim sistemi yiyecekleri daha süratli emer ve sindirir, bu da yedikten kısa bir süre daha sonra bedenin yeniden güç talep etmesine ve tekrar acıkmamıza yol açar. Bu niçinle her vakit lif oranı yüksek mamüllerin seçilmesi önerilir.


HASTALIK RİSKİNİ ARTIRIYOR

Rafine unlar, lifleri azaltılmış karbonhidratlar oldukları ve yüksek glisemik indekse sahip oldukları için, kan şekeri düzeylerinde ani bir artışa yol açar ve süratli bir biçimde sindirilir. Bu çeşit unların tüketiminin arka arda aşıldığı durumlarda şişkinlik, kabızlık ve kilo alımı kaçınılmaz olur. Uzun vadede, daima kilo alımı metabolik sendroma dönüşerek tip 2 diyabet, kardiyovasküler hastalık ve hatta kanser geliştirme riskini artırabilir.

Rafine unların çok tüketimi trigliseritlerde artışa, HDL (iyi kolesterol) seviyelerinde düşüşe ve kan şekerinde artışa niye olur. Bedende daha fazla glikoz ile diyabet geliştirme riski artar.

Rafine unlar beden yükünde değerli bir artış sağlayabilir ve şişkinlik sorunlarını artırabilir. Beyaz unla yapılan her şeye çok yağ, şeker ve sodyum eklenir. Bu niçinle sıhhatsiz seçimlerle bedende daha fazla sıvı tutulmasının tesirine de maruz kalınabilir.


ALERJİLERE niye OLABİLİR

Çok beyaz un tüketiminin sıhhate ziyanlı olmasının başka niçinleri içinde şunlar vardır:

Rafine un içeren besinlerin kalori yoğunluğu çok yüksektir. Tokluk üretmeyen yahut besin sağlamayan yüksek kalorili alımı olan küçük eserlerdir. Bunlara ‘boş kaloriler’ denir.

İçlerine eklenen katkı hususları, koruyucular ve tatlandırıcılar niçiniyle intoleranslar yahut alerjiler oluşturabilirler. Tahıl tanelerinin maruz kaldığı ultra sürece niçiniyle B vitamini eksikliği yaşanılabilir.

Unun beyaz olması için çeşitli kimysalların kullanıldığı özel bir sürece tabi tutulur. Bunlar, un ortasındaki doğal pigmentlerin renginin bozulmasına yol açar. Öte yandan, olgunlaşması için çeşitli unsurlar yahut hacmini artırmak için alfa-amilazlar eklenebilir.

Un tüketimine karşı bedenin hormonal reaksiyonu, şeker aldığımızda üretilenle birebirdir. Kökeni farklı olsa da hem beyaz un tıpkı vakitte şeker yüksek glisemik indeks içeren rafine karbonhidratlardır. Bu, kan şekerini süratle yükseltme ve birebir hormonal yansıyı oluşturma özelliğine sahip besinler oldukları manasına gelir. Fizikî ve tat olarak iki farklı eser olsalar da emsal bir sindirim ve metabolik süreci paylaşırlar.


YORGUNLUĞA niye OLABİLİRLER

Fazla rafine unların bedendeki öbür sonuçları yorgunluk ve halsizliktir. Rafine unlar, kan şekeri düzeylerinde süratli bir artışa yol açar. Bu, sindirildiğinde, bu doruktan daha sonra glikozun azalmasına, beyinde keskin bir düşüşe ve yorgunluk hissinin ortaya çıkmasına yol açar.

Rafine unlar üzere boş kalori sağlayan yiyecekler uykuyla ilgili hormonların daha fazla salınımına yol açar. Rafine unlar açısından güçlü besinlerin alımı, küçük ölçülerde tüketildiğinde ürettikleri düşük tokluk niçiniyle ekseriyetle bol bol tüketilir. Bu, sindirim sistemi seviyesinde daha yüksek bir kan ihtiyacı üretir, bu da beyne giden kan akışını azaltır ve uyku hali hissine yol açar.


BÂTIN UNLARA DİKKAT EDİN

Rafine un tüketimini azaltmak için birinci seçeneklerden biri, beyaz ekmeği yüksek lif içeren tam tahıllı ekmeklerle değiştirmektir.

Marketlerde satılan mamüllerin büyük çoğunluğunda tam buğday unu bulunmaz. Bu karışıklık, insanların sağlıklı bir eser seçtiklerine inanarak satın aldıkları farklı unlu mamullerde çoğunlukla yinelanır, lakin gerçekte o denli değildir. Tatlı kurabiyeler, tostlar, galetalar ve karbonhidrat bazlı ve sağlıklı olarak sunulan öbür yiyecekler ekseriyetle ana gereç olarak beyaz buğday unu ile yapılır.

Yanılmamanız için tavsiyemiz her vakit etiketleri okumanızdır. Yasaya bakılırsa, tüm dünyada ‘Besin Değerleri’ kısmındaki içerik listeleri azalan sırada sıralanmıştır. birinci sırada olanlar ana materyallerdir. Liste beyaz un, kuvvetlendirilmiş un yahut buğday unu ile başlıyorsa, besinin ana hususudur ve bu niçinle tam bir eser değildir, işlenmiştir.


SAĞLIKLI UNLARI TERCİH EDİN

Genel olarak tahıllar üç elementten oluşur. Besinin birçoklarını oluşturan ve nişastaya muadil olan endosperm, kabuk olan kepek ve en küçük kısım olan tohum. Beyaz yahut rafine unun işlenmesinde protein, lif ve çeşitli vitaminlerin (B dahil) kaynağı olan tohum ve kepek kaybedilir. Bu niçinle çoğunlukla rafine un tüketen şahıslarda B vitamini eksikliği görülebilir.

bu biçimde mantıklı bir soru, tüketimin nasıl azaltılacağıdır. Birinci adım, çok rafine un alımının sıhhatimiz üstündeki ziyanlı tesirlerini tanımaktır. Sağlıklı olarak düşünerek işe başlamalısınız. Tam tahıllar, meyveler ve sebzeler üzere daha yüksek lif içeriğine sahip besinlerin tüketimini artırın. Lakin, birkaç çalışma rafine unların makul bir bağımlılık profiline sahip olduğunu göstermiştir, bu niçinle onları büsbütün bırakmak çoklukla sıkıntı bir iştir. Bu durumlarda lif ve mikro besinleri koruyan kepekli unların tercih edilmesi önerilir.

Sağlıklı unlar içinde, yüksek protein içeriğine sahip oldukları için nohut, fasulye, mercimek yahut soya fasulyesi üzere baklagillerden elde edilenler bulunur. hem de, düşük glisemik indeks ve daha fazla tokluk oluşturan, yavaş emilimi ve büyük ölçüde lif içeren değerli bir kompleks karbonhidrat deposudurlar.

Ayrıyeten rafine un tüketmeyi seçerseniz, bunu daha fazla tokluk sağlayan başka besinlerle (mesela protein yahut lif), tercihen kahvaltı üzere sabah saatlerinde yapın. Diyetimizde rafine un tüketimini ortadan kaldırmak değil, azaltmak gereklidir. Daha az rafine un tüketmeye başlamak isteyenler için kepekli unlar, yulaf kepeği, çavdar unu tüketebilir ve bunları meskende bir şeyler yapmak için az ölçüde beyaz un ile birleştirebilirsiniz.

Bu cins daha kaliteli karbonhidratlar bize hem vitamin birebir vakitte mineral olmak üzere daha fazla besin kaynağı sağlar. Tam tahıllı olması bize lif sağlar, daha epey tokluk verir ve bedende kan şekerinin süratli yükselmemesine yardımcı olur.

Aayrıca, tüm endüstrileşmiş eserler koruyucular, katkı unsurları, boyalar, fazla sodyum ve şeker içerdiğinden, uzun vadede sıhhate ziyanlı bileşenler içerdiğinden, kendi yemeğinizi konutta sağlıklı unlarla yapmanız en düzgün seçim olacaktır.