Covid daha sonrası güzelleşmeyi hızlandırmak için beslenme teklifleri

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,338
0
1
yavaşça yahut asemptomatik olaylarda bile, koronavirüs enfeksiyonu yalnızca bağışıklık sisteminde değil, hem de bedenin öteki sistemlerinde değişikliklere niye olabiliyor. Bu niçinle hastalıktan daha sonra olağana dönüş vakit alabiliyor.

Pekala, koronavirüs enfeksiyonunun akabinde, hastaların güzelleşmesinde diyetin rolü nedir? Bu soruyu cevaplayan Diyetisyen Serkan Sıtkı Şahin, “Hastalığın karmaşıklığı ve pandeminin dinamikleri göz önüne alındığında hala Covid-19’un düzgünleşmesini tanımlamak için standart bir kriter yok. Bu niçinle besinlerin sağladığı yararlar, hastaların durumunu güzelleştirmek için tek bir tahlil olarak değil, tamamlayıcı bir yaklaşım olarak kullanılmalıdır” diyerek Covid daha sonrası güzelleşmeyi hızlandırmak için yenilmesi gerekenleri anlattı.


KORONAVİRÜS daha sonraSI YENİLMESİ GEREKENLER

Araştırmalar koronavirüs enfeksiyonu daha sonrası bilhassa dört tıp besine işaret ediyor: Proteinler, kimi yağlar, antioksidanlar ve mikro besinler. Bunlar bağışıklık sisteminin düzgün çalışması için gerekli besinlerin bir kaynağı olduklarından Covid-19’dan daha sonraki güzelleşmeye kıymetli ölçüde yarar sağlayabilir.

Hayvansal Kökenli Proteinler

Süt ve süt eserleri, deniz eserleri ve yumurtadan elde edilen protein ve mikro besin ögeleri, koronavirüsün akabinde düzgünleşme sürecine kıymetli katkı sağlamaktadır. Düşük protein düzeylerine sahip olmak, Covid ile bağlantılı enfeksiyon geliştirme riskini artırabilir ve antikor üretimini düşürebilir.

Çinko ve Selenyum

Çinkonun antioksidan ve antienflamatuar özellikleri, onu koronavirüse ve neticelerina karşı gayrette en “üretken” minerallerden biri olarak yapıyor. bununla birlikte bir antioksidan olan selenyum, çinkonun yanlışsız biçimde emilimini destekleyerek, bağışıklık hücrelerinin gelişimi için çalışıyor. Her ikisi de süt ve süt mamüllerinde, et, balık, kabuklu deniz eserleri, yumurta ve sebzelerde bulunur.

Özel bir besin: Yumurta

Yumurtanın bilhassa Covid daha sonrası diyet için değeri büyüktür, zira yumurtada düzgünleşme sürecini destekleyen tüm besinsel özelliklerin “birleştiği” söylenebilir. Yumurta, kıymetli bir çinko deposudur. A vitamini (retinol olarak) içerirler, yarısından fazlası beyazda bulunan doğal bir yüksek kaliteli protein deposudur, selenyum açısından zengindir ve hem de birkaç diyet D vitamini kaynağından biridir.

‘İyi’ Yağlar

Balıklarda bulunan oldukcalu doymamış yağ asitleri omega 3 (özellikle EPA ve DHA), enfeksiyona karşılıkta epey kıymetlidir, zira bağışıklığa kıymetli ölçüde dayanak vererek, değişiklikleri onarabilir. Ayrıyeten bilhassa doymamış yağ asitleri içeren bitkisel yağlar, bilhassa E vitamini içeriklerinden dolayı bu bahiste olumlu tesir göstermiştir.

Kuru yemişler

Kuru yemişlerin birden fazla koronavirüs daha sonrası yaşanan belirtiler olarak tanımlanan uzun covid olaylarında olumlu bir rol göstermiştir. Bilhassa ceviz, alfa linolenik asit (ALA) içeriği açısından dikkate pahadır, zira şu anda devam etmekte olan araştırmalara göre, bilhassa sitokin salgılanmasını engellemede yararlı üzere görünen kuvvetli anti-inflamatuar özelliklere sahiptir.

Kuru yemişler değerli bir protein deposudur, L-arginin bakımından (kan deveranını destekleyen bir amino asit), E vitamini ve fenolik bileşikler üzere antioksidanlar bakımından zengindir.

Meyve ve Sebzeler

Çalışmalar, karbonhidrat kümesinin genel olarak koronavirüs daha sonrası hastaların güzelleşmesinde rastgele bir olumlu yahut olumsuz etkisinin olmadığını gösteriyor. Lakin besin içeriklerinden dolayı istisna olan kimi meyve ve sebzeler vardır. Yüksek polifenol içeriğinden dolayı elma ve üzüm, yüksek C vitamini içeren brokoli, domates, yeşil yapraklı sebzeler narenciye meyveleri üzere meyve ve sebzeler, bağışıklık işlevlerinde kıymetli bir rol oynar ve genel olarak daha tüketilmemeleri enfeksiyonları şiddetlendirebilir. Meyve ve sebzeler, antioksidan özelliklere sahip bir tripeptit olan glutatyon açısından da zengindir.


İNANÇLI LİMAN: AKDENİZ DİYETİ

Çalışmalar, Akdeniz diyeti biçimi bir beslenme planının koronavirüs daha sonrası güzelleşmede büyüke tkielri olabileceğini gösteriyor. Genel olarak, koronavirüs daha sonrası bireylerin güzelleşmesini desteklemek için ülkü olan sağlıklı bir diyet sürdürmek ve kâfi su alımını sağlamak pek kıymetli. Bu niçinle, Akdeniz tipi bir diyeti takip etmek; zerzevat, meyve ve balık üzere taze eser ve besinlerin tüketimine öncelik verileceği için, koronavirüs daha sonrası da yararlı olacaktır.

Bilhassa tedavi sürecinde hastaneye yatırılması gereken bireyler başta olmak üzere biroldukça olayda enfeksiyonun bir kararı olarak ortaya çıkan hayli kilo verme durumunda, besinlerden kalori alımını artırmak kuraldır. Bu durumda Akdeniz diyetine ek olarak daha fazla süt, yumurta ve yağsız etler tüketilmelidir.


MAKSAT; İLTİHABI AZALTMAK

Dikkate alınması gereken en değerli tesir, bu hastalığı karakterize eden iltihaplanmadır. İltihaplanmaya karşı çeşitli beslenme biçimleri uygulanabilir, makul besin ve besin hususlarının alımı, bu orantısız iltihaplanma yansısını hafifçeletmesi için beslenmeye yardımcı olan stratejilerden biridir.

Kronik iltihap, uzun vadede bedene pek ziyanlıdır. İltihap, hücrelerin yaşlanmasını hızlandıran, oksidasyon süreçlerini hızlandırır. Bu bağlamda antioksidan hususların alımı uygun bir savunma usulü olabilir. İçerikleriyle bu mevzuda faydalı olabilecek antioksidan bakımından varlıklı besinleri şöyle sıralayabiliriz:

Omega 3 yağ asitleri: Yağlı balıklar (en güzel kaynak), keten tohumu ve ceviz

C Vitamini: Meyve ve sebzeler

A Vitamini: Yumurta, portakal ve sarı meyve ve sebzeler, brokoli ve ıspanak

E Vitamini: Bitkisel yağlar, kuru yemişler, yağlı tohumlar, yeşil yapraklı sebzeler

D Vitamini: Yağlı balık, süt ve yumurta

Polifenoller açısından güçlü besinler: Yeşil çaydan kateşinler, biroldukça meyve ve zerzevattan kersetin… Bunlar birtakım örnekler, lakin yiyeceklerde bulunan ve bir ölçü anti-inflamatuar kapasiteye sahip bu unsurların 8.000’e kadar tipi vardır.


PİŞİRME TEKNİKLERİNİZİ DEĞİŞTİRİN

Çok işlenmiş besinlerden bilhassa bu süreçte uzak durun. Yüksek şeker içeriğine sahip olanlar da, temel olarak daha sağlıklı öteki seçeneklerin tüketimini değiştirdikleri için tüketilmemesi gerekir.

Yemek pişirme ve soslama konusunda zeytinyağı tüketimine öncelik verilmelidir. Daha az agresif pişirme biçimlerini yani daha düşük sıcaklıkları içerenleri tercih etmek gerekir, zira bunların ikili avantajı vardır. Besinleri daha uygun korurlar ve ayrıyeten besinlerde daha az oksidatif süreç üretirler, bu da bedendeki iltihap yükünü azaltır.

Besin destekleri konusunda, yan tesirleri olabileceğinden tıbbi kıymetlendirme yapılmadan tüketilmemelidir. Meyve, zerzevat, kuru yemiş ve balık tüketimini içeren çeşitli ve istikrarlı bir beslenme ile desteklerden alacağınız beslenme muhtaçlıkları ekseriyetle sağlanır.

Alkol alımını büsbütün bırakın. Covid-19 ile alkollü içecekler içinde net bir negatif tesir vardır. İncelenen büyük popülasyonlarda alkolün varlığının, düzgünleşme oranlarını berbata götürdüğü görülmüştür. sebebi, karaciğer hasarı da dahil olmak üzere halihazırda bilinen olumsuz sıhhat neticelerina ek olarak, alkol ve akciğer hastalıkları içindeki ilgide bulunur. Teneffüs sistemi ve akciğerin, bilhassa en şiddetli olaylarda, koronavirüsün ana “etki alanları” olduğu unutulmamalıdır. Alkol, üst teneffüs yollarındaki belli bölgelerin fonksiyonlarını değiştirir ve bağırsak geçirgenliğinin fonksiyonunu zayıflatır.