Memnunluk hormonu serotonin hakkında bilinmesi gerekenler

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,324
0
1
Serotonin, hudut sisteminin nörotransmitterlerinden biridir. Nörotransmitterler, bağlantıcı fonksiyonlarını yerine getiren moleküllerdir, nöronlar (sinir hücreleri) içinde hareket ederek birinden başkasına bir sinyal iletmeye yardımcı olurlar. Serotonin, hayvan ve bitki kaynaklı proteinli besinlerde bulunan esansiyel amino asit triptofandan üretilir.

Serotonini ruh hali ve hislerle, yani hudut sistemimizin aktivitesiyle ilişkilendirmeye alışmış olsak da, bedende bulunan serotoninin yalnızca yüzde 5’i beyinde üretilir. Duygusal durumumuzu etkileyen bu yüzde 5’tir. Bu unsurun aslan hissesi (yüzde 80-95) aslında sindirim sistemi hücrelerinde sentezlenir ve depolanır. Serotonin ayrıyeten birtakım cilt hücrelerinde, trombositlerde ve öbür birtakım organlardaki hücrelerde de üretilir. Tüm bu serotonin kütlesi de son derece kıymetlidir.


SEROTONİN NE YAPAR?

Serotonin, depresyonu azaltmaya ve korku düzenlemeye yardımcı olur. Lakin buna ek olarak, tüm bedenimizi tesirler; uyumamıza, yemek yememize, yiyecekleri sindirmemize ve hatta yaraları iyileştirmemize yardımcı olur. Yalnızca zihinsel değil, hem de fizikî tesirleri de vardır.

Bu husus bedenin çeşitli süreçlerinde ve fonksiyonlarında yer alır.

Mod

Serotonin ile anksiyete, memnunluk ve ruh sıhhati içinde çok büyük bir bağ vardır. Kâfi serotonin var ise, daima olarak uygun bir ruh halinde oluruz ve tam karşıtı halinde, depresif durumlar görülür.

Düş

Serotonin, beynin uyku-uyanıklık döngülerini denetim eden bölgelerini uyarır, uyuyup uyumayacağınıza karar veren odur.

Kanın Pıhtılaşması

Kanda biriken serotonin, yara güzelleşmesine yardımcı olur, küçük damarların daralmasına yol açar ve kanın olağan biçimde pıhtılaşmasını sağlar.

Kemik Gücü

Bu hormon kemik sıhhatinde kıymetli bir rol oynar. Kemikte devasa yükseklikte serotonin düzeyleri osteoporoza niye olabilir.

Bağırsak Düzenlemesi

Bedenimizdeki serotoninin büyük kısmı mide ve bağırsaklarda bulunur. Bu husus sindirim sisteminin hareketliliğini ve fonksiyonunu denetim etmeye yardımcı olur.

Besin Zehirlenmesinde Birinci Yardım

Serotonin, bedene yiyeceklerle giren toksik hususlara reaksiyon olarak mide bulantısı ve hazımsızlık niçinlerinden biridir. Zehirlenme durumunda bağırsaklarda serotonin üretimi artar ve ziyanlı ya da güzel olmayan yiyeceklerin süratle yer değiştirmesi için ishal meydana gelir. Ayrıyeten kanda serotonin artar. Bu, beynin bulantı sistemini tetikleyen kısmını uyarır.

Cinsel Fonksiyon

Düşük serotonin düzeyleri, artan libido ile bağlantılıdır. Ve tam aksisi de geçerlidir, epeyce fazla serotonin var ise, libido azalır.


SEROTONİN niye “MUTLULUK HORMONU” OLARAK İSİMLENDİRİLİR?

Serotonin ruh halimizi düzenler. Kâfi serotonin olduğunda, şunları hissederiz:

– Daha keyifli,

– Daha sakin,

– Daha odaklanmış,

– Daha az rahatsız edici,

– Duygusal olarak daha sağlam.

1980’lerden beri ilaçlar, depresyonun doğal yıkımını engelleyerek serotonin düzeylerini artırmak için etkin olarak kullanılmaktadır. Bu antidepresan kümesine SSRI’lar (seçici serotonin geri alım inhibitörleri) denir. Bu ilaçlarla ilgili araştırmalar temelinde, serotonin ölçüsünü artırmanın depresyon ve anksiyete semptomlarını hafifçelettiği önerisi doğmuştur. Lakin bu sonuç şimdilerde sorgulanmaktadır. Sorun şu ki, serotonin düzeyleri beyinde değil, yalnızca kanda ölçülebilir. Bu, SSRI’ların bu hususun hudut sistemindeki düzeyini hakikaten etkileyebileceği konusunda soru işaretleri yaratmaktadır.

bir daha de serotonin ölçüsü ile duygusal durumumuz içinde bir irtibat vardır. 2016 yılında, hudut hücrelerinde serotonin sentezini engelleyen hiç bir reseptör bulunmayan fareler üzerinde bir çalışma yapıldı. Çalışma, beyinlerine daha fazla serotonin giren farelerin daha az anksiyete ve depresyon yaşadıklarını ve dış gerilimi daha uygun tolere ettiklerini gösterdi.

Bu niçinle günümüzde araştırmacılar, serotoninin olumlu hislerin yoğunluğunu ve mühletini artırmaktan fazlaca, olumsuz hislere duyarlılığımızı azalttığına inanıyor.


SEROTONİN DÜZEYLERİNİ İLAÇSIZ OLARAK ARTIRMANIN YOLLARI

Sağlıklı bir ömür stili, serotonin düzeylerini yükseltmeye yardımcı olacaktır. Depresyonu önlemenin ve kendinizi âlâ durumda tutmanın tüm temel yolları, bedende serotonin üretimine katkıda bulunduğu için tam olarak kâfi olacaktır:

Güneş Işığı

Güneş, serotonin üretimini artırmaya yardımcı olur. Açık havada daha fazla vakit geçirin, yürüyüşe çıkın. Sonbahar ve kış aylarında, güneş eksikliği, sıcak adalara bir seyahat ile olmasa da, ışık terapisi yahut özel lambalarla tedavi ile telafi edilebilir.

Fizikî Antrenmanlar

yavaşça koşu, yürüyüş, yüzme, bisiklete binme ve kardiyo antrenmanları serotonin düzeylerini geri kazanmaya yardımcı olabilir. İdmanların nizamlı, lakin hem de ölçülü ve güzel olması kıymetlidir. yararlı bir alışkanlık, işe giden yolun en azından bir kısmını yahut öğlen yemeği molasını yürümek için bir fırsat olarak kullanmaktır ve hem de hava müsaade verirse güneş ışığı almaktır.

Meditasyon

Meditasyon gerilim düzeylerini azaltabilir ve hayata olumlu bir bakış açısı kazandırabilir. Bu da yüksek serotonin düzeylerinin korunmasına yardımcı olur.

Uykunun Olağanlaşması

Serotonin sisteminin gerçek çalışabilmesi için sistemli olarak kâfi uyku kuraldır.

Diyet

Serotonin besinlerde bulunabilir mi? Bunun hakkında daha detaylı konuşalım.


BESİNLERLE SEROTONİN ALIMI

Tanınan inanışın bilakis, yiyecekler serotonin içermez, serotonin yalnızca bedenimizde sentezlenir. Besinler, ondan sonrasında serotonine dönüştürülen amino asit olan triptofan içerir.

Bu hormonun bedende daha fazla üretilebilmesi için aşağıdaki besinleri beslenmenize dahil etmeniz gerekir:

– Yumurta,

– Sert peynirler,

– Hindi,

– Kuru yemişler,

– Somon,

– Soya peyniri,

– Ananas.

Triptofan içeren yiyecekleri daha az yemenin ruh halinde bir azalmaya yol açacağı var iseyılabilir. birebir vakitte araştırmalar, triptofan diyetten çıkarılırsa, duygusal art planın sırf daha evvel depresif devirler geçirmiş bireylerde azaldığını göstermektedir. Geçmişte depresyon yaşamayan şahıslar için, triptofanın yiyeceklerle alımındaki azalmanın kıymetli ölçüde tesir göstermediği görülmüştür. Bu, depresif bozukluğu olan şahıslarda serotonin metabolizmasının değişmesinden kaynaklanıyor üzere görünmektedir.

Serotonin ruh halini dengelemeye yardımcı olur ve üstte listelenen tüm biçimlerde etkin olarak yükseltirseniz, duygusal art planınızı daha istikrarlı hale getirebilir, telaş ve gerilime karşı daha dirençli olabilirsiniz.


SEROTONİN SENDROMUNA DİKKAT EDİN

Besinler yoluyla serotoninin normali aşacağı konusunda endişelenmenize gerek yok. Ancak, birtakım ilaçların (sıklıkla antidepresanlar) yanlış alınması yahut bunların narkotik ilaçlarla birleştirilmesi niçiniyle bedende serotonin hormonunun fazlalığı oluşabilir. Hormon epey fazla üretilir, bu da serotonin sendromuna, aslında serotonin ile zehirlenmeye niye olabilir.

Serotonin sendromu çoklukla onu tetikleyen ilacın birinci dozunu aldıktan daha sonra iki saat ortasında gelişir ve aldıktan daha sonra 6-24 saat ortasında kaybolur. Bu duruma ishal, taşikardi, anksiyete, huzursuzluk, titreme üzere semptomlar eşlik edebilir. Ateş 41 dereceye kadar çıkabilir, birtakım bireyler baş karışıklığı yahut beyin sisi yaşayabilir.

Serotonin sendromuyla ilgili en kıymetli şey vaktinde ve gerçek yardımdır. Semptomların yanlış tedavisi (mesela ateş) niçiniyle vefata kadar varan önemli komplikasyonlar ortaya çıkabilir. Bu niçinle, hekimin hastanın aldığı tüm ilaçları bilmesi kuraldır. Tedavi serotonin üretimini artıran ilaçların kesilmesini ve semptomatik ilaçların kullanmasını içerir.

Çok yüksek serotonin düzeyleri ayrıyeten önemli nöroendokrin bozuklukların bir işareti olabilir. Bu niçinle, kandaki serotonin ölçüsü olağandan (101-283 nanogram/ml olan) değerli ölçüde yüksekse katiyen bir doktora danışmalısınız.