Meyve ve zerzevat tüketimi gerilimi azaltıyor

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,338
0
1
Meyve ve sebzelerin sıhhate faydaları geniş çapta yapılan birfazlaca araştırma ile kanıtlanmıştır. Meyve ve sebzelerin bilhassa kalp ve damar hastalıklarını önlediği ve vefat riskini azalttığı bilinmektedir.

Fakat meyve ve sebzelerin kollayıcı tesiri daha da ileri gidiyor; çağdaş toplumların en büyük problemlerinden biri olan gerilimle savaşmak için tesirli bir deva olabilirler.

Avustralya Edith Cowan Üniversitesi tarafınca yapılan bir çalışma, 25 ila 91 yaşları içindeki yaklaşık 9 bin Avustralyalı’nın meyve ve zerzevat alımı ile gerilim seviyeleri içindeki ilişkiyi tahlil etti.

Her yaştan katılmcının olduğu bu epeyce büyük kümeden elde edilen dataları tahlil ettikten daha sonra, araştırmacılar, günde 470 gram meyve ve zerzevat tüketen insanların gerilim düzeylerinin, 230 gram tüketenlere göre pek düşük olduğunu ortaya koydu.


MEYVE VE SEBZELERİN GERİLİM ÖNLEYİCİ TESİRİ

Koronavirüs salgını, masaya daha az yatırılan bir sıhhat istikametini hepimize hatırlattı: Zihinsel sıhhat. Yaşadığımız istisnai durumlar ruh sıhhati sorunlarını artırdı lakin bu yeni bir şey değil.

Dünyada her 10 bireyden 1’inde ruh sıhhati bozukluğu olduğu kestirim edilmektedir. Ve gerilim kelam konusu olduğunda, belli bir doz olağan kabul edilebilir, lakin uzun vadeli gerilime maruz kalma ruh sıhhatini etkileyebilir.

Uzun periyodik ve denetimsiz gerilim, kalp hastalığı, diyabet, depresyon ve anksiyete üzere çeşitli sıhhat problemlerine yol açabilir, bu niçinle zihinsel sıhhat sıkıntılarını önlemenin ve hafifçeletmenin her yolu son derece değerli.

Yemek ve ruh hali içindeki münasebet pek açıktır. Fakat bu çalışma bir adım daha ileri gidiyor ve gerilimden uzak durmak için yememiz gereken meyve ve zerzevat ölçüsünü (günde yaklaşık yarım kilo) ölçüyor.

Pekala, bu besinler gerilim düzeylerini nasıl azaltıyorlar? Tam olarak nasıl çalışırlar? İnflamasyonu ve oksidatif gerilimi azaltan vitaminler, mineraller, flavonoidler ve karotenoidler üzere temel besinleri içerirler. Bedendeki daima iltihaplanma ve oksidatif gerilimin, gerilim ve tasayı artıran ve düşük bir ruh halini destekleyen faktörler olduğu güzel bilinmektedir.

Dünya Sıhhat Örgütü günde 400 gram meyve ve zerzevat yemeyi öneriyor. Bu Avustralya çalışmasının gerilim azaltma için önerdiğine yakın ölçü: Günde 470g.

Öteki çalışmalar bunu porsiyonlarla ölçüyor ve ülkünün günde 5 porsiyon meyve ve zerzevat tüketmek olduğunu söylüyor. Uzmanlar, günde en az 2 yahut 3 porsiyon zerzevat ve günde en az 3 yahut 4 porsiyon meyve tüketilmesini tavsiye ediyor.

Harvard Tıp Okulu ise meyveden epeyce zerzevat yemeyi öneriyor: 3 porsiyon zerzevat ve 2 porsiyon meyve.