Sık yaşanan kırıklar osteoporoz belirtisi olabilir

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,324
0
1
Sık kırıklar, yaşın ilerlemesiyle bir arada gelen en yaygın sıkıntılardan biridir. Sorun ciddidir zira güzelleşmek kolay değildir ve vakit alır. birlikteinde gelen ağrılar da öbür bir zorluktur.

Çalışmalar, sık kırıkların osteoporoz belirtisi olabileceğini göstermektedir ve osteoporozu olan insanların demans ve alzheimer üzere bilişsel sıhhat sıkıntılarına daha yatkın olduğu bilinmektedir. Bu niçinle, hastalığa dikkat edilmelidir.

Bayanlar, osteoporoza daha yatkındır.


KEMİK SIHHATİ İLE BİLİŞSEL GERİLEME İRTİBATLI

Osteoporoz, kemik kütlesi eksikliği ve kemik dokusu kaybı niçiniyle kemiklerin zayıf ve kırılgan hale geldiği bir hastalıktır. Hastalık genelde erken belirti vermez.

Kemik, daima yenilenen canlı bir dokudur. Bir yandan yeni kemik oluşurken, hem de eski kemikler yok edilir (kemik erimesi). Osteoporoz, ya yeni kemik oluşumunun azalması ya da kemik erimesinin artması ya da her ikisinin tıpkı anda olması niçiniyle ortaya çıkar.

Osteoporozda kemikler daha hayli gözenekli hale gelir, daha ince ve daha kırılgandırlar ve travmaya karşı daha az dirençlidirler, basitçe kırılabilirler. Osteoporotik kırıkların en sık görüldüğü yerler bilek, kalça ve omurlardır.

Araştırmalara bakılırsa, kemik sıhhati ve bilişsel gerileme ilişkilidir. Bu niçinle, kemikle ilgili rastgele bir probleminiz var ise, kemik sıhhati ile birlikte bilişsel gerilemeyi izlemeniz önerilir.


BELİRTİ GÖSTERMİYOR

Osteoporoz semptom üretmez, ağrı yapmaz yahut rastgele bir değişikliğe niye olmaz. tıpkı vakitte, kemiklerin büyük kırılganlığı niçiniyle, osteoporoz hastalarında semptomları belirleyen kemik kırıklarının büyük çoğunlukla ortaya çıkmasıdır.

Menopoz daha sonrası bayanlarda osteoporozda en sık görülen kırıklar, sırtta epey keskin ağrıya niye olan ve temel olarak uzunluğunda ilerleyici ağrı olarak belirti veren omur kırıklarıdır. Bu ağrı yerini mikro kırıklar tarafınca üretilen donuk ve daha daima bir ağrıya bırakabilir ve bu çoklukla tanıya götüren semptomdur.

İleri yaşlarda osteoporoz tipik olarak uzun kemiklerde, bilhassa bilekte ve daha fazlaca kalçada kırıklara yol açar. En yaygın semptomlar omurga kırıkları, mikro kırıklar, çeşitli beden ağrıları ve omurga ezilmesidir.

Osteoporoz için bayan olmak ve osteoporotik kırığı olan direkt bir akrabanızın olması üzere kimilerini değiştiremeyeceğiniz biroldukça risk faktörü vardır.

Öbür risk faktörleri şunlardır:

– Yetersiz ölçüde kalsiyum alımı,

– Düşük D vitamini düzeyleri,

– Sigara ve alkol,

– Günde üç fincandan fazla kahve yahut muadili kafein alımı,

– Fizikî aktivite eksikliği,

– Erken menopoz (45 yaşından önce),

– Sağlıklı kemikler için hayati değer taşıyan östrojen üretiminin azalmasıyla bağlantılıysa adet periyodu kaybı,

– Romatoid artrit, astım ve öteki durumlar için ilaçların uzun müddetli kullanması,

– Tiroid hastalığı yahut çok faal tiroid bezi,

– Romatizmal eklem iltihabı,

– Kronik karaciğer ve böbrek hastalığı,

– Crohn hastalığı, çölyak hastalığı ve başka iltihaplı bağırsak rahatsızlıkları üzere bedenin besinleri emme yeteneğini etkileyen durumlar.


OSTEOPOROZU ÖNLEMEK İÇİN İPUÇLARI

Osteoporozun önlenmesi, hayati ehemmiyete sahiptir. Kemik yoğunluğunu korumak ve artırmak için kâfi kalsiyum ve D vitamini alımını sürdürün ve günlük olarak fizikî idman yapın. Son vakit içinderda yapılan kimi araştırmalar, kasların kemikleri hareket ettirmesini gerektiren idmanların kemik yoğunluğunu koruduğunu ve hatta artırabileceğini göstermiştir.

İşte osteoporozdan kaçınmak için birkaç ipucu:

Faal kalın

Faal kalmak, kemik sıhhatini korumanıza yardımcı olabilir. Pandemi sırasında hareketsizlik, osteoporoz hastalarının sayısını artırdı. Masa başı bir işiniz var ise, ortalarda tertipli molalar vermeniz önerilir. Ayrıyeten telefonda konuşurken yürüyebilir yahut boş vaktiniz olduğunda yalnızca merdiven kullanarak büyük bir tesir oluşturabilirsiniz.

Diyet

Öbür kıymetli besinlerle birlikte kalsiyum açısından varlıklı bir diyet kemik sıhhati için düzgündür. Kemik sıhhatini korumak için günlük diyetinize yumurta, süt, badem, baklagiller ve meyveleri dahil edin.

İdman

Günlük 30 dakikalık bir idman seansı kemik sıhhatiniz için mükemmeller yaratabilir. İleri yaşlarındaki bireyler için yaşlarına nazaran yanlışsız idmanları seçtiğinizden emin olun.

Kafein alımını sınırlayın

Hepimiz sabah çayını/kahvesini severiz. Fakat hayli fazla kafeinin kemik yoğunluğumuzu etkileyebileceğini ve onları olağandan daha süratli kırılgan hale getirebileceğini biliyor muydunuz? Bu niçinle, çay, kahve ve gazlı içecekleri sınırlayarak kafein alımını sınırlamak gerekir.

Susuz kalmayın

Kâfi su içmek kemik yoğunluğunun korunmasına yardımcı olur. Kemik iliği, oksijen taşıyan kırmızı kan hücrelerinin üretiminden sorumludur. Su, öbür besinlerle birlikte kalsiyumu kemiklere getirir. Bu niçinle, gereğince su içmiyorsanız, kalsiyum ve D vitamini açısından güçlü bir diyet yemek işe yaramaz. Su ayrıyeten, kemik kütlesinde iltihaplanma ve bozulmaya niye olabilecek toksinlerden kurtulmanıza yardımcı olur.