Sonbahar depresyonu: Mevsimsel depresyonun belirtileri ve niçinleri

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,054
0
1
En yüksek görülme oranı sonbahar ve kış aylarında görülen mevsimsel duygudurum bozukluğu, yalnızca günlerin kısalması yahut havanın daha berbat olması üzere fizyolojik seviyede tetiklenen belli bir rahatsızlığa indirgenmemelidir.

Muhakkak bir makûs ruh halinin, değişikliğin yahut iştahsızlığın ötesinde, mevsimsel depresyonun tanınmasına müsaade veren bir teşhisi vardır, zira özel bir kalıpla yenidenlayan bir majör depresyon çeşidi olarak kabul edilir.

Bunu bu biçimde kıymetlendirmek için en azından epizodların (ruh halinde yaşanan çeşitli duygusal dalgalanmalar) muhakkak mevsimlerde ve birbirini izleyen en az iki yıl boyunca meydana gelmesi gerekir, bu da makul ilgisizlik yahut muhakkak bir ruh halinde düşüş olaylarının, nitekim mevsimsel depresyonun bir modülü olanlarla ayırt etmeyi mümkün kılar.


MEVSİMSEL DEPRESYONUN BELİRTİLERİ

Mevsimsel depresyon, başka depresyonlara fazlaca emsal. Bu depresyon çeşidinin en yaygın belirtileri şunlardır:

– Evvelce eğlenilen aktivitelere olan ilgiyi kaybetmek

– Düşük güç

– Uykuya dalmada zorluk yahut çok yorgun olma

– Konsantrasyon zorluğu

– Hem fazlalık tıpkı vakitte eksiklik niçiniyle kilo yahut iştahta değişiklikler

– Daima ruh hali değişimleri

– Suçluluk, ümitsizlik yahut değersizlik hisleri

Mevsimsel depresyon belirtileri yenidenlamaları ve yaygınlıklarına bakılırsa değişebilir, sonbahar ve kış aylarında (esas olarak daha kısa günlere sahip olarak) ortaya çıkan mevsimsel duygudurum bozuklukları hayli daha sıktır.

Değişik bir biçimde, mevsimsel depresyonun kendini gösterme biçiminde değişiklikler vardır. Kış ayları, çok uyku, zorlayıcı bir iştah (özellikle karbonhidratlara odaklanmış), kilo alımı yahut yorgunluk ve kimi vakit güç eksikliği ile karakterize edilebilir.

Yazın ise mevsimsel duygudurum bozukluğu için (evet, yaz mevisimi de sizi depresyona sokabilir) öteki belirtiler ortaya çıkabilir. Uyku bozukluklarının ortaya çıkması bilhassa değerlidir, temel olarak uykusuzluk, fakat hem de artan sonluluk ve korkunun yanı sıra kilo kaybı ile birleşen sebepsiz iştahsızlık görülebilir.

Ekseriyetle akıl sıhhatine yönelik bilgisizlik ve kuşku niçiniyle görülen depresif atakları mevsimsel depresyon ile ayırt etmek zordur, bu niçinle teşhis her vakit kolay konulamaz. Gerekli durumlarda ruh halini etkileyen endokrin yahut nörokimyasal faktörleri gözden geçiren bir kan testi (tam kan sayımı) yapılmalıdır.

sonrasındasında, hangi depresyondan bahsetmiş olduğumizi anlamak için bir psikolog yahut psikiyatrist tarafınca yapılan ruhsal değerlendirmenin sırası gelir.


niye SONBAHAR VE KIŞ AYLARINDA ARTAR?

20-35 yaş civarında ve bayanlarda erkeklere bakılırsa daha yüksek (en az iki kat) görülme oranı ile mevsimsel duygudurum bozuklukları çok yaygın görülen bir sıhhat sıkıntısıdır. Finlandiya, İsveç ve Norveç üzere güneş ışığını az alan ülkelerde görülme oranı devasa yüksekliktetir.

Tek sebep güneş ışığını az almak değildir lakin her durumda, depresyonun bilhassa soğuk mevsimlerin sonunda yatıştığı görülmektedir. Bu niçinle, sirkadiyen ritmin (uyku-uyanıklık dengesi) değişmesi, retinanın ışığa hassaslığı, melatoninin olağandışı salgılanması yahut serotoninin daha düşük salgılanması üzere makul düzeneklerin etkisinin sonbahar ve kış aylarında mevsimsel duydudurum bozukluğu yaşama riskini artırdığı düşünülüyor.

Araştırmacılar, mevsimsel duygudurum bozukluğunun nörofizyolojik niçinlerinden biri olarak serotonin aktivitesinin (ruh halini düzenlememize yardımcı olan nörotransmitter) soğuk mevsimlerde düşmesi olarak açıklıyor. Uzmanlara bakılırsa, güneş ışığı, sirkadiyen ritim ve olağan serotonin düzeylerini ahenk ortasında tutmak için gereklidir. Bu noktada, düşük güneş ışığı ile olağandışı salgılama üzere faktörlerin toplamı, bu bozukluğa bir yatkınlık manasına gelir.

Birebir durumda melatonin de pek kıymetli bir salgı olarak öne çıkıyor. Sonbahar ve kış aylarında günler daha kısa ve geceler epey daha uzun olduğundan, beyin yatma vaktini erken olarak yorumlar ve bizi bu uyuşukluk durumuna her zamankinden daha erken maruz bırakır.

Melatonin aşırı üretildiğinde, uyku ve uyanıklık ritimleri uzar ve uyku, ruh hali ve davranıştaki değişikliklerle artan uyku hali görülür.

Buna, güneşlenmedeki bu azalma ile artan ve deri yoluyla güneşten sentezlenen D vitamini eksikliği ile kontaklı olan diyet faktörü de eklenir. Güneş ışığındaki gün ışığı saatlerinin azalması, D vitamini düzeylerini düşürür ve ayrıyeten serotoninin aktivitesini de maniler.

Bu, mevsimsel duygudurum bozukluğunun hem diyet, iklim tıpkı vakitte güneş ışığının ruh sıhhatimizi etkilediği kusursuz bir fırtınaya yol açar.


MEVSİMSEL DEPRESYONA KARŞI 5 İPUCU

Mevsimsel depersyon ile başa çıkabilmek için aşağıdaki 5 ipucunu deneyebilirsiniz:

Mümkün Olduğunca Fazla Güneş Işığı Alın

Araştırmalar, mevsimsel duygudurum bozukluğunun niçinlerinden biri olarak doğal güneş ışığına maruz kalmanın azaltılmasını düşünmekte ve semptomlarını azaltmak için ışığın daha fazla alınmasını önermektedir. Pencere kenarında oturmak, gündüz yürüyüş yapmak yahut kendinizi dışarı çıkmaya ve hareket etmeye zorlamak için biraz spor yapmak üzere hareketler bu gaye için pek tesirlidir.

Sağlıklı Beslenin

Sizi rahatlatacak olan yiyeceklerin ekstra kalori yahut fazla şeker ve yağ içermesi gerekmez. Yaratıcı olabilir ve kalorisi düşük ve hazırlaması kolay tarifler arayabilirsiniz. Örneğin kek ve/veya kurabiye yemek yerine elma, armut üzere mevsim meyvelerinden tatlı yapmayı deneyin.

Arkadaşlarınız ve Ailenizle Daha Fazla Vakit Geçirin

Bu, moralinizi yükseltmenin ve toplumsal izolasyondan kaçınmanın güzel bir yoludur. Çocuklarınızla yahut evcil hayvanlarınızla kucaklaşın, kahve içmek için bir dostunuz ile görüşün, ailenizle akşam yemeği yiyin… Kişinin toplumsal etrafıyla yılın bu mevsiminin onları nasıl etkilediği hakkında konuşması, durumlarını daha uygun anlayabilmeleri için güzeldir. Olumsuz hisleri diğerleriyle denetimli bir biçimde söz etmek epeyce terapötiktir.

Faal Kalın

Bütün kış konutta kalmamak kıymetlidir. Bundan kaçınmak için yapılabilecek biroldukca aktivite vardır. Dışarı çıkın ve birtakım kurumlarda istekli olun, yürüyüş yapın…

Birebir biçimde, şimdiden proaktif olmak, kışı öngörmek ve etkin kalmak ve bu biçimdece bu bozukluğun tesirini azaltmak için çeşitli faaliyetler planlamak tavsiye edilir.

Profesyonel Yardım Alın

Bu tıp depresyonun belirtileriyle çaba ederken, kimi şahısların psikolog üzere bir ruh sıhhati uzmanından yardım alması gerekebilir. Psikologlar, kişinin mevsimsel duygudurum bozukluğu olup olmadığını tespit edebilir ve en âlâ müdahale çeşidini belirleyebilir. Araştırmalar, bilişsel davranışçı terapi üzere psikoterapinin mevsimel depresyon için tesirli bir tedavi olduğunu göstermektedir.