Nijerya modası podyumun ötesine geçiyor

DoruKisrak

Member
6 Kas 2020
382
0
16
LAGOS, Nijerya – Nijerya'nın son on yılda en tanınmış elçileri tartışmasız müzisyenleriydi: Burna Boy, WizKid, Davido, Tiwa Savage Asake ve Afrobeats'i Batı Afrika'nın ötesinde popülerleştiren Tems. Afrika kıtasındaki müzik, edebiyat, görsel sanatlar ve yemeklerin küresel popülerlik kazanmaya devam ettiği bir dönemde, özellikle Nijerya'daki moda tasarımcıları kendi endüstrilerini ön plana çıkarmaya hazırlanıyor.

Lagos'un popüler konsept mağazası Alara'nın sahibi Reni Folawiyo, “Tasarımcılar daha iyi ve daha özgüvenli hale geldi” dedi. “Bazıları dünyanın farklı yerlerinden döndüler ve insanların ilgisini çekecek şeyler yaratıyorlar; Bazıları insanların her gün giyebileceği daha modern parçalar üretiyor. Daha fazla çeşitlilik var ve insanlar Afrikalılar tarafından yapılan şeyleri giymekten gurur duyuyor.” Alara, 2023'te Brooklyn Müzesi'nin Afrika Modası sergisi kapsamında bir pop-up mağaza açtı.

Brooklyn Müzesi'ndeki Sills Vakfı Afrika sanatı küratörü Ernestine White-Mifetu, “Şu anda, küresel moda topluluğu Afrika kıtasına ilhamdan daha fazlasını arıyor” dedi. “Tüm moda dünyası nihayet bunu fark etmeye hazır.”


Brooklyn Müzesi, son yıllarda Nijerya'nın ve Afrika'nın kültürel olanaklarından yararlanan birçok kurumdan biri. Plak şirketleri, yeni kurulan fintech şirketleri ve film şirketleri ülkeye yayıldı. United Airlines'ın uluslararası ağ planlamasından sorumlu başkan yardımcısı Matt Stevens, havayolunun 2021'de Virginia'daki Dulles Uluslararası Havaalanı'ndan Lagos'a aktarmasız uçuşlar eklediğini, çünkü şehri United'ın Afrika'daki genişlemesinin “önemli bir parçası” olarak gördüğünü söyledi (ayrıca rotalar da ekledi) ). Cape Town, Johannesburg ve Accra'ya).


Nijerya'nın moda endüstrisi yeni değil – sonuçta Lisa Folawiyo ve Andrea Iyamah gibi tasarımcılar Nijerya'da ve ötesinde yıllardır başarılılar – ancak uluslararası alıcılar ve kıtanın büyüyen orta sınıfından gelen artan talep sayesinde patlama yaşıyor. 2023 UNESCO raporu lüks eşya pazarının Afrika'da 2022'de yaklaşık 6 milyar dolarlık satış gerçekleştirdiğini ve büyümeye devam edeceğini tahmin ettiğini belirtti.

Lagos'ta Nijeryalıların stil sevgisi, şehrin yıllık moda haftasındaki podyumlardan kıyı kentindeki butiklere, pazarlara, festivallere ve düğünlere kadar her yerdedir. Bazıları bobou ve agbadas gibi geleneksel kıyafetler giyiyor ve birçoğu bu görünümleri modern aksesuarlarla birleştiriyor.

İşte hızla büyüyen moda sahnesine damgasını vuran bazı tasarımcılar.


Atafo

Mai Atafo'nun onlarca yıllık kariyeri, Afrika giyimiyle ilgili dünyanın kalıplaşmış fikirlerine neredeyse hiç uymayan giysiler yaratma etrafında dönüyordu. “Üzerinde rafya olmayan, batik baskı olmayan, renk patlaması olmayan bir şeyin Afrika olmadığını varsayıyorsunuz” dedi.


Ama bu Bay Atafo'nun tarzı değil.

Takım elbise dikmeyi ve terziliği çok seviyor. Erkek kıyafetleri, kadın kıyafetleri ve gelinlikleri satma niyetiyle yapıyor; bazen sanatsal ama giyilmeyen kıyafetler yapmak adına bu şeyin göz ardı edildiğini söylüyor. Onun “geleneksel” veya geleneksel tasarımları arasında işlemeli kaftanlar ve erkekler için şapkalar; Batılı tarzları arasında takım elbise, gelinlik ve iş amaçlı gündelik kıyafetler yer alıyor. “Tradxedo” gibi pek çok parça, memleketinin unsurlarını Batı tarzı silüetler ve detaylarla birleştiriyor.


Bankalar Kuku

Son on yılda saygın bir tekstil tasarımcısı olarak adından söz ettiren Banke Kuku, 2019'da Londra'dan Lagos'a döndükten sonra insanların onun baskı ve desenlerinin duvar ve mobilyalarından daha fazlasını istediğini fark etti. “Tasarladığım mekanlarda giyebileceğiniz ve kendinizi inanılmaz rahat hissedebileceğiniz bir şey yaratmak istedim. Bu yüzden pijamalarla başladım” diyerek markasının tanındığı ipeksi pijama takımları hakkında konuştu.

Pandemi sırasında, dünya karantinaya girdiğinde ve aniden herkes pijama ve rahat kaftan istiyormuş gibi göründüğünde Bayan Kuku öne doğru eğildi. “Buna gündelik ev kıyafeti diyoruz çünkü evde ve yolda giyebileceğiniz ve yine de iyi görünebileceğiniz rahat bir kıyafet.” “Nerede olursanız olun harika” dedi. Marka artık body, korse, etek ve aksesuar da üretiyor.


Tatlı aziz

Femi Ajose, 2019 yılında moda stilisti olarak işinden ayrıldı. Bana ait olan bir şey istedim; orijinal bir şey, Afrikalı bir şey, o yüzden bunu yapmaya karar verdim” dedi Bay Ajose.


Bay Ajose, üniseks veya Bay Ajose'nin deyimiyle cinsiyetsiz bir marka olan Cute-Saint'i kurdu. Yoruba halkından el dokuması bir kumaş olan Aso Oke'den yapılmış, örgülü asimetrik askılı üstler ve korseler ile bol pantolonlu erkek modelleri podyumda gönderdi. Giysilerin tamamı Nijerya'da önceki koleksiyonlardan alınan veya şehrin ünlü Yaba Pazarı'nda bulunan ölü kumaşlardan yapılıyor.

Birçok Nijeryalı ve Afrikalı tasarımcı gibi Bay Ajose de hayatının büyük bölümünde Nijerya'daki insanların diğer ülkelerden, özellikle de Avrupa ülkelerinden gelen ürünlere daha fazla değer verdiğini hissettiğini söyledi. Ama bu değişiyor, dedi. Bu eski bir inançtı” dedi, “ama şimdi Nijeryalılar bir şeyi denediğinde 'Ah, bunun Nijerya'da yapıldığından emin misin?' diyorlar.”


Boyama laboratuvarı

Hazır giyim markası Gray Projects'i 2020 yılında kapattıktan sonra Rukky Ladoja, Asya ve Avrupa'dan ithal edilen kumaşlara bağımlı olmayan veya Afrikalı kadınların vücutlarını her zaman düzleştirmeyen Batı bedenlerini kullanmayan bir marka yaratmak istedi.

Dye Lab marka direktörü Ozzy Etomi, “Şuydu: 'Tedarik zincirinin tamamı yerelse, değer zincirinin tamamı yerelse ve ürün herkese uyan tek bedense ne tür bir kıyafet yapabiliriz?'” dedi. 2021'de Dye Lab'in imzası olan agbada doğdu; kimonoya benzeyen bir tür uçuşan elbise.

Bayan Etomi, “Bu, insanların her zaman giydiği ve annelerimizin bir yere acele etmeleri gerektiğinde giydiği, mevcut bir tarzdı” dedi. “Az önce 'Bu geleneksel giysiyi nasıl alıp onu havalı hale getiririz?' dedik.”


Eki Kéré

Éki Kéré'nin kurucusu Abasiekeme Ukanireh, birçok terzi gibi pandemi başladığında düğünler, partiler ve diğer kutlamalar için elbiseler dikiyordu. Partilere ve düğünlere ev sahipliği yapmayı bıraktıktan sonra yaratıcı olmaya zaman buldu ve memleketi Ikot Ekpene'den ilham aldı. Şehir, Rafya Şehri olarak biliniyor çünkü sakinleri uzun süredir inşaat, dekorasyon ve giyim için kıtanın tropik bölgelerine özgü rafya palmiyesinin yapraklarını kullanıyor.

“Çoğu insan rafya giysi satın almayı bıraktı; paraları yetmediği veya daha ucuz bir seçeneği olduğu için değil, aynı şeyi tekrar tekrar görmekten yoruldukları için” dedi. Çeşitlilik katmak amacıyla eksantrik giysilerinin kenarlarını, ceplerini ve kollarını süslemek için bol miktarda rafya kullanıyor.