Osteoporoza karşı fizikî aktivite ihmal edilememeli

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,009
0
1
Halk içinde ‘kemik erimesi’ olarak bilinen osteoporoz her ne kadar yaşlı hastalığı olarak bilinse de her yaş ve cinsiyette görülebiliyor. Kemiklerin zayıflaması ve kırılması ile karakterize osteoporozun en dikkat cazip istikametinin ise ilerlerken hiç bir belirti vermemesidir.

Fizikî Tıp ve Rehabilitasyon Uzmanı Dr. Süleyman Tatlı, günümüzde bilhassa 50 yaşın üstündeki her 3 bayandan birinde kemik erimesi görüldüğünü belirtti. Tatlı ayrıyeten, bayanlarda düşük östrojen, erkeklerde ise düşük testosteron seviyelerinin, birinci derece yakınında osteoporoz olanlar ve kortizonlu yahut tiroit ilaçları kullanan bireylerin bu hastalık açısından riskli kümede olduklarını lisana getirdi.


KEMİKLERDE KIRILMALARA YOL AÇIYOR

Osteoporozun en yaygın belirtilerinin uzunlukta kısalma, kamburlaşma ve hassaslaşan kemiklerde kırılmalar olduğunu söz eden Dr. Tatlı, “Ağrıların sebebi zayıflayan kemiklerde görülen mikro seviyedeki kırıklardır. Olağan ömür döngüsünde biz farkında olmadan kemiklerimizde mikroskobik seviyede birfazlaca kırık oluşur. Bu kırıklar beden tarafınca üretilen yeni kemik dokusu ile süratlice onarılır. Lakin bu metabolik olay osteoporozda duraklamaya girer. Bu durumda da mikro kırıklar büyüyerek makro kırıklara yol açar.” diye konuştu.

Osteoporoz ile ilgili yapılan araştırmalara nazaran, hastalığın her yıl yalnızca Amerika Birleşik Devletleri’nde 1.5 milyon kırığa niye olduğunu söyleyen Dr. Tatlı, şunları kaydetti: “Dünyanın her yerinde 65 yaş üzerindeki bir fazlaca bayan ve erkekte kalça, omurga, el bileği ve öbür kemiklerde kırıklara rastlanmaktadır. Bu niçinle sistemli denetimlerden geçmek hayli kıymetlidir. Hastalığın teşhisinin konulabilmesi için kemik yoğunluğunun ölçülmesi gerekir. Bunun yanı sıra kan ve idrar testleri de erken tanıya yardımcı olabilmektedir.”


KALSİYUM VE D VİTAMİNİ ALIMI DEĞERLİ

Hastalığın bilhassa çocukluk çağındaki yanlış beslenme ve yanlış hayat şeklinin tesiri ile ortaya çıktığını tabir eden Dr. Tatlı, şu biçimde devam etti: “Osteoporozu önlemede kalsiyum ve D vitamini kullanması fazlaca kıymetlidir. Hem bayan birebir vakitte erkekte, iskelet sisteminin gelişmesi ve kemik yoğunluğunun devamı için ömür uzunluğu kâfi kalsiyum ve D vitamini alımı gerekir. Kalsiyum, şayet besinlerle alınamıyorsa kesinlikle ek kalsiyum dayanağı verilmelidir. Ayrıyeten D vitamini de kemik sıhhati, kalsiyum emilimi ve kas gücü açısından kıymetlidir. Zira D vitamini, sindirim sisteminde kalsiyum emilimini artırır ve kemiklerde kalsiyum depolanmasına yardımcı olur. Direkt güneş ışığına maruz kalındığında D vitamininin yüzde 90’ı deride sentezlenebilmektedir. Bunun yanı sıra karaciğer, yağlı balıklar ve yumurta sarısı da D vitamini tarafından pek varlıklı besinlerdir.”

Kemik sıhhatinin korunması ve osteoporozun önlenmesi için gerçek ve şuurlu beslenmenin yanı sıra sistemli olarak yapılacak fizikî aktivite ve sporun da en az beslenme kadar değerli bir yere sahip olduğunu kaydeden Dr. Süleyman Tatlı, “Bunların yanı sıra bireyler, şahsi risk faktörlerini de göz önünde bulundurarak uzman bir doktora istişareli ve osteoporozun ilerlememesi için tedbirler almalıdırlar.” dedi.