Sağlıklı bir bağırsak florası için 8 ipucu

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,309
0
1
Giderek daha fazla araştırma, iki binden çok mikroorganizma cinsinden oluşan bağırsak florasının durumunun sıhhatin birfazlaca istikametini etkilediğini gösteriyor. Hatta bu mikroorganizmaların kimilerinin kolon kanserinin önlenmesinden, ruhsal sıhhate kadar sıhhati biroldukca istikametten bilinmektedir.

Makul hayat şekli alışkanlıklarını benimsemek, bağırsak florasını yeterli durumda tutmak için fazlaca değerlidir.


UYGUNLARIN KAZANMASI GEREKEN BİR SAVAŞ ALANI: BAĞIRSAK

Düzgün beslenmezsek çeşitli sıhhat sıkıntıları yaşayabiliriz, bu kadar sıradan. Lakin bağırsak florası yalnızca bakterilerden oluşmaz. Ayrıyeten milyarlarca virüs, mantar ve başka mikroorganizmaları içerir; insan hücrelerinden 10 kat daha fazla mikroorganizmaya sahiptir ve bunlar toplam beden kütlemizin yüzde 3’ünü oluşturur.

Bu trilyonlarca bağırsak bakterisi ortasında, yaklaşık 5 bin farklı bakteri suşu tarafınca temsil edilen kestirimi bin cins vardır. Parmak izleri üzere, her bağırsak florası eşsiz ve farklıdır. Diyet, ömür biçimi ve antibiyotikler üzere faktörler bağırsak florasının nasıl olduğunu tesirler.

Her bakteri âlâ değildir. Biroldukca güzel olmayan bakteri de içimizde yaşar. Sindirim sistemimiz, âlâ bakteriler ile makûs bakteriler içinde, elbette güzellerin kazanması gereken bir tıp savaş alanı bakılırsavi görür. Makus bakterilerin kazandığı durumda ise âlâ ve makûs bakteriler içindeki dengesizlik, bağırsak disbiyozu olarak bilinen duruma yahut öteki bir deyişle bağırsak florasında fonksiyonel ve niteliksel bir değişiklik meydana gelmesine yol açar.

Bilim insanları, sindirim sisteminin daha evvel düşünülenden daha karmaşık bir işe sahip olduğunu keşfettiler, zira görünüşe bakılırsa sindirimle hiç bir ilgisi olmayan sıhhatin çeşitli taraflarıyla irtibatlıydı. İnsan bağırsak florasında dengesizlikler ile Crohn hastalığı ve multipl skleroz üzere otoimmun hastalıklar ve obezite ve kalp hastalığı üzere hastalıklarla irtibat bulunmuştur.

Bütün bunlar, sağlıklı bir bağırsak florasının genel sıhhat için kıymetli olduğu ve düzgün bakterileri besleyip istikrarda tutabilen her şeyin düzgün olduğu manasına gelir. Pekala, bağırsak florasının ziyan görüp görmediği nasıl anlaşılır? Sistemli olarak ve besbelli bir niye olmaksızın şişmiş bir göbek, daima ishal ve karın ağrısı üzere bizi uyaran kimi belirtiler vardır.


SAĞLIKLI BİR BAĞIRSAK FLORASI İÇİN 8 İPUCU

Bağırsak florası vakit ortasında değişip, ziyan görmesine karşın, onu kurtarmanın ve ötürüsıyla sağlıklı bir flora elde etmenin yolları vardır. İşte sağlıklı bir bağırsak florası için 8 ipucu:

Diyetinizi Ayarlayın

Besin, bağırsak sıhhatini etkileyen en değerli ögelerden biridir. Bağırsak sorunu, besin intoleransına bağlı olabilir. bu biçimde bir durumda, sindirimi güç olan yiyecekleri azaltmak yahut ortadan kaldırmak size yardımcı olabilir. Bilhassa işlenmiş et ve ayrıyeten çok şeker tüketimi bağırsak florasını bozabilir.

Bağırsak bakımı için tam tahıllar, baklagiller, meyveler ve sebzelere dayalı bir diyet tercih edilir.

Daha Fazla Fermente Besin Yiyin

Bakteriler, beslenmesi gereken canlı organizmalardır. Sağlıklı ve çeşitli bir diyet, bağırsakta yaşayan ve çeşitli bir ekosistemi destekleyen bakteriler için yeterlidir. Fermente besinler, mesela lahana turşusu yahut kefir, probiyotikler (canlı bakteri) içerir ve bağırsak sıhhati için son derece değerlidir.

Nasıl Yediğinize Dikkat Edin

Yemek, sıhhatimizi etkileyen en değerli ögelerden biridir. Ne yediğimiz, görme, koklama ve dokunma yoluyla neyi seçtiğimiz, onu nasıl tattığımız, nasıl çiğneyip yediğimiz, nasıl sindirdiğimiz… Tüm bunlar sıhhat için hayli kıymetli süreçlerdir.

Çene hareketleri tükürük bezlerini uyarır ve tükürük karbonhidratları evvelinde sindirmeye başlar. Bu yüzden sindirim ağızdan başlar ve nasıl yediğiniz sıhhatinizi tesirler.

Öncelikle güzel çiğnemeye çalışmalısınız. Düzgün çiğneyerek daha az yersiniz ve doyduğunuzu algılamanız daha kolay olur. Günde üç ana öğün kafidir. Gastrointestinal sistem gerekli molaları verebilecek ve yiyeceğiniz küçük orta öğünler sindirim işlevlerinin ritmik olarak gelişmesine yardımcı olacaktır.

Gereğince Su İçin

Rastgele bir sıhhat tavsiyesi her vakit suyu temel bir faktör olarak içerir. Bağırsak sıhhati için de su fazlaca kıymetlidir. Su, minerallerin ve besinlerin uygun biçimde emilmesini sağlar.

Bilinçsiz Antibiyotik Kullanmayın

Bu ilaçlar, bakterilerin niye olduğu enfeksiyonları ve hastalıkları tedavi etmek için kıymetlidir. Fakat davranış biçimleri antibiyotikleri bağırsak sıhhati için tehlikeli yapan şeydir. Hem yeterli bakterileri (bifidobakteriler ve laktobasiller) birebir vakitte berbat bakterileri etkilerler. Bbazı araştırmalar çok antibiyotik kullanmasının bağırsak florasının bileşiminde ve çeşitliliğinde ziyanlı değişikliklere niye olabileceğini göstermektedir.

Daha Fazla Antrenman Yapın

Fizikî aktivite, çeşitli bağırsak bakterilerinin büyümesini teşvik edebilir. Tertipli antrenman bağırsağı uyarır ve bağırsak aktivitesini arttırır, bu biçimdece sindirim sorunlarını önler. Tüm kaslara giden kan akışını artırarak sindirim sisteminin hareket etmesini sağlar, bu biçimdece yiyeceklerin sindirim sisteminden epeyce daha süratli geçmesini sağlar.

Kendinizi İzole Etmeyin

Biraz mikrop almak bağırsak floranızı düzgünleştirmeye yardımcı olabilir. Zira günümüzün hijyen alışkanlıklarının birden fazla, bir vakit içinder mikroplarla olan bağımızı ortadan kaldırdı. Sonuç, sıhhatimize ziyan verebilecek çeşitlilik eksikliği oldu. Temel hijyenden ödün vermeden, mikrobiyal ilişkileri bir daha canlandırmak için dışarıda daha fazla vakit geçirebilir yahut pencereleri daha fazla açabiliriz, bir bahçeyle uğraşabilir yahut evcil hayvan sahibi olabiliriz.

Prebiyotik Tüketin

Probiyotik ve prebiyotik kavramları fazlaca farklı kavramlardır, fakat her ikisinin de bağırsak florası üzerinde faydalı tesirleri vardır. Probiyotikler canlı organizmalardır ve bağırsak florasına katılırlar. Bağırsak astarına yapışan ve makûs bakterilerin ona yapışmasını önleyen bir cins yapıştırıcı üzere çalışırlar. Üstte da açıklandıği üzere fermente süt mamüllerinde, doğal yoğurtlarda yahut kefirde ve lahana turşusunda bulunurlar. Esirgeyici bakılırsavi görürler.

Prebiyotikler ise uygun bakterilere yiyecek olarak hizmet eder, bu biçimdece kolonda bifidobakteriler ve laktobasiller üzere düzgün bakteriler üretilir. Bunlar ekseriyetle domates, soğan, muz ve enginar üzere yiyeceklerde bulunur.