Yazın en sağlıklı arkadaşınız: Meyve ve zerzevat suları

Meltem

New member
6 Haz 2021
1,338
0
1
Haziran ayına girdik ve hoş havaların gelmesiyle birlikte, meyve ve zerzevat çeşitliliği de arttı. Meyve ve sebzelerden hem besin faydaları birebir vakitte maddi olarak yararlanmak için her meyve ve zerzevatın mevsiminde tüketilmesi önerilir. Mevsim meyveleri her vakit daha ucuzdur ve ayrıyeten her vakit tazedir.

Bilhassa meyvelerden azamî faydayı elde etmek için taze, kabuğu hayli pak olarak yemek en uygunudur. Meyve suyu yahut smoothie halinde tüketilirse meyvelerin lifi kaybolur. Ayrıyeten, paketlenmiş olarak satılan meyve sularının birden fazla ek şeker içerdiğinden, meyve suları yahut smoothie’leri doğal olarak meskende yapıp, tüketmek her vakit daha uygundur.

Meyve ve sebzelerin tüketimi ve genel olarak sıhhate faydalarının hiç bir yan tesiri yoktur ve beden tarafınca süratle emilir. Fakat meyvenin temel olarak karbonhidrat ve şeker sağladığını unutmayalım, bu niçinle diyabetik ve çok kilolu şahıslarda ölçülü olarak tüketilmelidir.


MEYVE VE SEBZELERİN YARARLARI

Meyve ve sebzeler beden için pek faydalıdır. Folik asit, C vitamini ve potasyum dahil olmak üzere şahane bir vitamin ve mineral deposudur. İştah açıcı yiyeceklerdir ve epey çeşitli oldukları için seçim imkanı verir. Sindirimi ve bağırsak geçişini düzenlememize yardımcı olan uygun bir lif deposudurlar. Nizamlı meyve ve zerzevat tüketimi, kalp ve damar problemlerinin ve birden fazla hastalığın riskini azaltır.

Dünyada meydana gelen ölümlerin yüzde 60’ının kanser, diyabet yahut obezitenin rol aldığı kronik hastalıklardan olduğu bilinmektedir. Hepsinde ortak risk faktörleri vardır; sigara içmek, hareketsiz ömür şekli ve makûs beslenme.

Dünya Sıhhat Örgütü’ne bakılırsa, düşük meyve ve zerzevat alımı, gastrointestinal kanserlerin yüzde 19’unda ve iskemik kalp hastalığı olaylarının yüzde 31’inde büyük bir faktör olarak rol oynamaktadır.

Meyve ve sebzeler, aşağıdaki üzere hastalıklara karşı müdafaa sağlayabilecek biyoaktif bileşikler içerir:

– Birtakım kanser tipleri, bilhassa kolon kanseri

– Diyabet

– Osteoporoz

– Romatoid artrit

– Kardiyovasküler hastalıklar

– Alzheimer üzere nörodejeneratif hastalıklar

– Obezite

Meyve ve zerzevat tüketimi ile kanserden korunma içindeki bağ, en hayli araştırılan konulardan biridir. Meyve ve sebzelerden (sıklıkla çiğ) güçlü diyetlerin başta teneffüs ve sindirim sistemi olmak üzere farklı kanserlere karşı koruduğu gösterilmiştir.


MEYVE VE SEBZELERİN FARKLI HASTALIKLARI ÖNLEMEDEKİ ROLÜ

Antioksidanlar açısından doğal olarak güçlü olan besinler, sıklıkla taze meyve ve sebzelerdir. Ne kadar renkli olurlarsa o kadar faydalı olurlar. Tüm meyve ve sebzeler biyoaktif unsurlar içerir. Yaz aylarında da en renkli ve lezzetli meyve ve sebzelerden kimilerine sahibiz:

Kırmızı/mor besinler, beyni koruyan antianin ismi verilen bir antioksidan içerir. Örnek: Yaban mersini, kiraz, çilek, erik, üzüm, patlıcan, kırmızı biber yahut kırmızı soğan.

Kırmızı besinler (temelde domates), hücre hasarını önleyen likopen içerir. Likopen büyük bir antioksidan güce sahiptir ve prostat, mide ve yemek borusu kanserini önlemeye yardımcı olur. Çiğ domates suyu zayıf bir likopen deposudur, zira düzgün bir biçimde emilebilmesi için domatesin zeytinyağı üzere bir çeşit yağ ile pişirilmesi gerekir.

Turuncu besinler, beta-karoten içerir ve kalp hastalıklarını önler. Beta karoten, A vitamini için bir öncü nazaranvi görür ve göz sıhhatini dayanaklar. Eksikliği gece körlüğüne yol açar. Örnek: Havuç, mango, balkabağı yahut papaya.

Sarı-turuncu besinler, bir antioksidan karotenoid olan beta-kriptoksantin içerir. Örnek: Nektarin, portakal, papaya, ananas yahut şeftali.

Sarı-yeşil besinler, lutein ve zeaksantin içerir. Lutein hücre hasarını önler ve bilhassa göz sıhhatinde değerli bir rol oynar. Örnek: Ispanak, avokado, mısır, salatalık, yeşil fasulye, bezelye, yeşil biber, kabak.

Yeşil besinler, göğüs kanserine karşı hami olan izosiyanatlar içerir. Örnek: brokoli, Brüksel lahanası, pazı, lahana.

Yeşilimsi beyaz besinler, hallisin ve flavonoidler içerir. Kanser önleyici ve kalp gözetici özelliklere sahiptirler. Örnek: Sarımsak, soğan, mantar, enginar, hindiba, kereviz, pırasa.

Hem meyve tıpkı vakitte sebzeler, yüksek su içerikleri ve düşük karbonhidrat ve yağ içerikleri niçiniyle genel olarak az kalori içerirler. Bu niçinle sağlıklı bir kilo için meyve ve zerzevat tüketimi değerlidir. Meyve ve sebzeler tok fiyat, açlık hissini azaltmaya yardımcı olur ve öğün ortalarında alınması gereken kusursuz bir atıştırmalıktır, bedenimizi nemlendirir, daha fazla güce sahip olmamıza ve fazlaca çeşitli vitaminler sağlayarak genel sıhhatimize katkıda bulunur.

Günde üç yahut daha fazla meyve tüketilmesi ve en az birinin C vitamini istikametinden varlıklı (kivi, çilek, narenciye…) tavsiye edilir. Meyvenin kalorisi düşük olsa da bu gücün şekerlerinden geldiği ve bir meyvenin rahatlıkla 100 gramdan daha ağır olabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Yani diyetimiz meyvelerden oluşmalı lakin bilhassa kilo vermek istiyorsak bunu berbata kullanmamalı, istikrarlı tüketmeliyiz..


SERİNLETİCİ MEYVE VE ZERZEVAT SULARI

Yaz mevsimi meyve ve sebzlerinden yararlanmanın en düzgün yollarından biri ferahlatıcı meyve ve zerzevat suları hazırlamaktır.

Sıvı tutulması için marul, karpuz ve salatalık suyu

– 4 marul yaprağı

– 3 dilim karpuz

– Yarım salatalık

Nasıl hazırlanır?

Tüm gereçleri düzgünce yıkayın. Karpuzu kesin ve soyulmuş salatalık ve marul yaprakları ile karıştırın. Bir bardakta servis yapın.

Ödem atıcı lahana ve domates suyu

– 250 gram lahana

– 2 domates

– Tuz

Nasıl hazırlanır?

Materyalleri modüllere ayırın ve karıştırıcıya koyun. Biraz tuz ekleyip servis yapın.

Havuç, salatalık, pancar ve elma suyu

– 3 havuç

– 1 salatalık

– 1 pancar

– Yarım elma

Nasıl hazırlanır?

Tüm gereçleri düzgünce yıkayın. Elmanın çekirdeklerini çıkarın. Kıvamlı bir meyve suyu elde edene kadar tüm gereçleri karıştırıcıdan geçirin.

Yorgunluğa karşı marul, elma, portakal ve limon suyu

– 5 marul yaprağı

– 1 elma

– 1 portakal

– 1 limon

Nasıl hazırlanır?

Marul ve elmayı güzelce yıkayın. Elmayı soyun ve çekirdeklerini çıkarın. Her iki malzemeyi de karıştırın ve içine portakal ve limonu sıkın. Her şeyi karıştırın ve servis yapın.

Dinlendirici su teresi suyu

– 2 demet su teresi

– Yarım bardak su

– Yarım limon

Nasıl hazırlanır?

Tüm materyalleri uygunca yıkayın ve limonu sıkın. Her şeyi suyla bir sürahiye koyun.

Muz ve ananas suyu

– 1 muz

– 2 dilim ananas

– 1 doğal yoğurt

– 75 ml doğal ananas suyu

Nasıl hazırlanır?

Muzu soyun, ananası dilimler halinde kesin ve tüm materyalleri karıştırın. Homojen bir krema elde edene kadar çırpın.